- Details
I Malmö på utställningen fick vi prova ut små tjejernas munkorgar till lure coursingen. Nu får vi träna dem så att de accepterar att springa med dem så att de kan springa tillsammans på lure coursing, rundbana och rakbana.
- Details
I lördags den 10 mars var vi i Malmö för att ställa ut Deya och Doris. Deya var tvungen att ha en internationell utställning inför EM i lure coursing. Deya fick det hon behövde VG och Doris fick Exc1.
Tack till Lars-Göran för att vi fick stanna över hos dig, det var jättetrevligt.
- Details
hoppas vi att det blir då "Doris" Tarasovs Gernsey Flair är parad med "Totty" Russkiy Azart Optimist Premier Maximum och valpar beräknas komma den 11 maj.
Mer information finns på väntade valpar och på Doris sida. (Totty är bror till vår Deya.)
Vi hoppas att den här kombinationen mellan Totty och Doris kommer att bli en valpkull med både vackra och duktiga Lure corsing hundar.
Tack Lars-Göran Christiansen på Mantsikka kennel för att vi får låna din underbara hane.
Doris och Totty
- Details
Vi har nog aldrig haft så mycket rådjur och älgar så nära oss förut. I vår andra hästhage har vi fällt några träd och det finns fortfarande en del nedfallna träd kvar i skogen. Dit kommer massor av rådjur och älgar för att äta barken och mossan från träden, de verkar som om de turas om för de är aldrig där samtidigt. Hundarna har sett dem flera gånger och känner direkt att de är där eller har varit där. När vi släpper ut dem på tomten så springer de genast ner till staketet så de ser ut över hagen och ser om de kan se något.
- Details
när SSPK lure coursing som byter namn till SSPK lure racing kommer att vara, det blir den 26-27 juli här hemma hos oss. Mer information på SSPKs hemsida på anslagstavlan och även senare i Notisbladet.
2012-03-02 16:32
till Deyas bror Russkiy Azart Optimist Premier Maximum "Totty" som häromdagen blev färdig med sin lure coursing licens. Nu får vi hoppas på att han precis som Deya visar framtassarna på lc- proven framöver.
- Details
Amies valp Cleopatra "Samba" som bor hos fodervärd Susann har blivit patella och ögonlyst utan anmärkning. Tack Susann för att du har gjort detta och grattis.
- Details
I lördags den 25 februari var vi på inofficiell utställning i Sätila med Deya och Briseis. Deya har varit väldigt svår att ställa då hon har sån energi och tror alltid att det är lure coursing på gång. Hon har haft för bråttom när man springer med henne i ringen och då har hennes rörelser inte kommit till sin rätt. Hon var faktiskt över förväntan jätteduktig, skötte sig perfekt.
Hennes omdöme blev: 3 årig fem.tik vackert huvud o uttr. korr.bett, välvinklad fram o bak, utm. benstome till sin storlek, harmoniska linjer, rör sig m. utm. steglängd från sidan, korr fram o bakifrån, härlig helhet. Hon fick Hp, Bir och Big 1 men blev oplacerad i Bis finalen.
Briseis är riktigt ringrostig och behöver verkligen träna upp sig igen, har inte blivit utställd sen hon var valp. Hon skötte sig trots det väldigt bra tyckte det var rätt kul men det är en bit kvar tills hon visar upp sig som hon gjorde förut, men vi hoppas att hon kommer att göra det igen.
Hennes omdöme blev: 2 år Bra huvud o uttryck , korr bett, bra hals, rygg och bröstkorg, rätt bra vinklad fram och bak. Välpresenterad, i bra kondition. Rör sig rätt bra från alla håll. Hon blev 3:a utan Hp, det var bara den som blev placerad etta som fick det.
Både Deya och Briseis ska båda på en inofficiell utställning till innan Malmö utställningen, så det blir nu till att träna mer med framför allt Briseis.
- Details
Gina och Amie löper och de leker och flörtar med varandra hela tiden. Det ser så roligt ut med en så liten och stor hund, de är så söta och har så roligt tillsammans.


- Details
Lite bilder på hundarna i snön.

Amie, Brizby, Tosca och Atti

Doris, Atti och Tosca

Atti och Amie

Tigge

Briseis
2012-02-16 18:19
Ett stort grattis till Brizbys duktiga syster, Biquet-Bisous "Ziri" som blev årets lydnadshund på dvärgpinscherklubbens tio i topp och till matte Marie-Louise.
Även ett stort grattis till B och D- kullens pappa, Camalis Use To It "Jussi" som blev årets allround hane och fjärde bästa allroundhund på dvärgpinscherklubbens tio i topp och till matte Carola.
- Details
Idag fyller C-kullen 1 år. Stort grattis till Caesar "Zumba", Cicero "Nemo", Cleopatra "Samba", Chimaira "Molly", Ceres "Pandora" hoppas ni får något extra gott idag.
På bilden är de 8 veckor.

- Details
Det har varit riktigt kallt under några dagar nu och småhundarna har inte haft speciellt bråttom ut på morgonen, tycker att det är så mysigt att ligga kvar i sängen så länge som möjligt. Men när de väl har varit ute så har de ändå tyckt att det har varit roligt. Det tycker det är väldigt skönt att värma sig framför kaminerna i köket och i hallen när de kommer in. De stora bryr sig inte om kylan men när det var som allra värst och blåste så ville inte ens de vara ute så länge. Hästarna bryr sig inte ett dugg om kylan, de tycker det är jätteroligt när de stora hundarna är i hundrastgården, då springer de i kapp på var sin sida om staketet. Tigge är så pigg trots sina 14,5 år så tycker han att det är jätteroligt att följa med ut i hundrastgården och där springer han runt och leker med småtjejerna.

Doris, Atti och Iza i hundrastgården

Deya

Doris, Gina och Briseis

På väg hem från rastgården


Måne

Amie, Briseis och Brizby myser framför kaminen i hallen
- Details
Här är en bild på "Englas" Tinniwinnies Artemis Black Ladys två tikvalpar.
Pappa till valparna är Qubec's Maxman. Mer info på till salu sidan.
Intresserad av en valp kontakta Lina på tel: 073-6162654.

- Details
I lördags gick vi på promenad över fälten vi sidan om tomten. Varje gång vi går här springer hästarna med oss hela vägen upp, deras hästhage går parallellt med stigen till fälten. De är så söta och stannar alltid på olika ställen för att hälsa på både oss och hundarna.
När vi kom upp på kullen så tänkte vi fortsätta ner över granngårdens hästhage och sedan gå genom skogen tillbaka mot vårt fält som vi har inhägnat, det är vår stora hundrastgård.
Jag gick först ner för kullen Christian väntade däruppe Tosca var lös men de fem små svarta tjejerna var i koppel och tur var det för när vi kom ner mot skogsranden så hör jag hur det knakade därinne så jag tänkte att vi fortsätter runt och går upp igen till Christian.
Tosca stannade upp en stund där hon hörde hur det knakade och tittade in i skogen, plötsligt hördes ett morrande därifrån och Tosca blev jätterädd och springer till mig. Undrar vad det kan ha varit för djur? .
Vi skyndade oss upp och fortsatte sedan promenaden över hästhagen, i gläntan därnere stod några rådjur och hundarna stod tysta och bara tittade på dem. Sen gick vi vidare mot skogen och gick förbi flera ställen som rådjuren och även älgarna har haft som sovplatser, de var givetvis mycket intressanta för hundarna. Det blev definitivt en händelserik promenad.
- Details
Grattis till Annette och "Eros" Único Perritos Eros In Black, C-kullens pappa som i lördags blev Polsk Champion.
- Details
Vi har satt satt upp en agillity bana inomhus med tre hopphinder och en tunnel. Småtjejerna tycker det är väldigt roligt, vi har tränat sen i måndags en stund varje dag. Amie och Briseis är definitivt de som tycker det är roligast och de är även duktigast. Vi tränade mycket agillity med Amie, Atti och Brizby när vi bodde på Lidingö, men sen vi kom hit ner så har det inte blivit så ofta. Det vore roligt om vi kunde hinna med en agillity kurs till våren, får se vad som finns och om det passar tidsmässigt.
2012-01-20 16:32
Nya bilder på Demeter "Pixie", Apollon "Diesel", Artemis "Engla", Cleopatra "Samba", Ceres "Pandora", Discordia "Tinnie" finns i valpköpares bildgalleri
- Details
I lördags var vi i Laholm för att träna rakbana. Vi var några borzoi och saluki ägare som träffades och vi hade en jättetrevlig dag tillsammans.
Hundarna fick springa en raksträcka på 320 meter. Deya och Gina fick springa första loppet med en saluki, Gina drog lite väl mycket till vänster men hon förstod rätt snabbt att hon bara skulle rakt fram och kom tillbaks i rätt spår igen. Deya sprang helt oklanderligt och fick bästa tiden av alla.
Doris fick springa första loppet med tre andra borzoier och vann lätt sitt lopp, hon sprang helt oklanderligt och fick femte bästa tiden.
När alla hade gjort ett lopp var det pinnarnas tur, de var helt sjövilda och sprang som galningar, tog trasan sprang sedan tillbaka till oss och fick sedan på nytt ta trasan. Då ville Briseis inte alls släppa harskinnet som var fäst vid trasan. De var som vanligt så duktiga.
Andra loppet fick Deya och Gina springa med en annan borzoi. Hon fick även nu starta längst till vänster eftersom hon vek av åt det hållet i första loppet. Den här gången vek Gina inte av så mycket, förstod mycket snabbare än förut att det var raksträcka och tog in på Deya, hon var inte långt efter henne i mål och fick andra bästa tiden. Doris sprang ett oklanderligt lopp med några andra borzoier, och vann sitt lopp lätt.
Pinnarna fick avsluta med ytterligare ett lopp och de var lika entusiastiska som vanligt.
Vi hade riktigt trötta hundar med oss hem.
Tack Lars-Göran för en riktigt trevlig dag.


- Details
Idag har det varit en underbar dag, med strålande solsken till skillnad ifrån igår. Då hann vi precis vara ute på promenad innan det började ösregna, sedan hagla och sen snöa, riktigt skitväder tyckte både vi och hundarna.
Det blev till att hitta på något inomhus istället, det blev lite aktivitetsspel och aktivitetsmatta, det är alltid lika kul. Brizby, Briseis, Iza och Tosca är lite roliga när de har använt aktivitetsmattan, de tycker det ska finnas godis under alla mattor så många av våra mattor ligger lite hopknycklade efteråt.
Vi passade även på att möblera om i två rum på övervåningen, det tyckte småhundarna förstås var jätteroligt. De tyckte säkert att de var väldigt hjälpsamma när de sprang fram och tillbaka mellan rummen, vi tyckte nog mest att de var i vägen men roligt hade de.
Idag gjorde vi en utflykt till Gränna, först gick vi en promenad ner till Vättern, det var riktigt stora vågor och det stänkte rejält men hundarna tog sig i varje fall ner till vattnet och doppade tassarna.
Sen fick vi klättra i bergen för att ta oss upp igen till naturreservatet. Där gick vi förbi kvarnen och gick över flera broar som det forsar vatten under. Några av broarna är väldigt smala och det riktigt dånar av allt vatten som forsar under dem, hundarna tyckte att det var lite läskigt att gå på de smalaste broarna men de tog sig ändå över och de tyckte efteråt att de hade varit jätteduktiga.
Ska ta med mig kameran nästa gång. Det blev en härlig promenad och när vi kom hem så hade det börjat blåsa rejält. Får se om det blir någon kvällspromenad eller om det blåser för mycket.
- Details
Det kan man verkligen säga om vädret, snö regn sol och storm om vart annat. Nu har snön smält bort igen för tredje gången.
Det har varit en fantastisk dag med strålande solsken, kändes faktiskt som en riktig vårdag.
Det är otroligt lerigt och blött ute nu och när vi kom tillbaka från vår vanliga skogspromenad var hundarna alldeles leriga så det blev till att duscha dem allihop, inte så populärt av alla. Eftersom det har varit en så härlig dag har hundarna i princip varit ute nästan hela dagen, sprungit ut och in som de har velat. Vi har gått på ytterligare promenad fast då i stora hundrastgården.
Kvällspromenad får vi vänta med åtminstone tills i morgon då jag tror att de är klara med allt flis i skogen. Det är inte så roligt att möta dessa stora lastbilar med containers på i mörkret, de tar upp hela vår smala väg och det är svårt på vissa ställen att gå undan.










