Den 29 september var det dags för borzoi-ringens klubbmästerskap som i år hölls här hemma hos oss. Sussie, Susanne, Helen, Lina, Berra och Carin kom redan på fredagen och vi åt middag tillsammans och hade en riktigt trevlig kväll. På morgonen åkte Berra och Christian iväg för att lägga banan och sedan var det incheckning mellan 10-11. Therese kom med Erebos "Bozze" och även Jenny och Jimmy kom för att titta.

Alla åkte iväg till fältet vid halv tolv och första start blev vid tolv, jag stannade kvar hemma och förberedde för lunchen. Vi åt sedan lunch tillsammans och därefter kom resultatet från första loppet. Deya låg etta totalt, Doris hade sprungit ett jättebra första lopp och låg trea bland licenshundarna, Gina hade ingen fokus och hade sämsta poängen bland licenshundarna. På klubbmästerskapet springer licenshundar, veteraner, juniorer och noviser som inte tagit licens ännu. Juniorerna och noviserna kan vara riktigt duktiga och verkligen överraska, Deya vann klubbmästerskapet som novis första gången.

Jag följde med bort till andra loppet och först ut bland våra hundar var Gina och hon sprang ett jättebra lopp. Sedan var det Doris tur och tyvärr så tappade hon trasan ur synhåll, sedan virrade hon runt alldeles för mycket innan hon fick syn på den igen, i och med det blev det ett riktigt dåligt lopp. Deya brukar alltid springa ett bättre andra lopp men tyvärr gjorde hon inte det den här gången.

När alla hade sprungit så fick Ginger, Grace och Bozze prova på att springa en liten bit, Ginger och Bozze sprang tillsammans och tyckte det var roligt, Grace fick springa ensam men hon ville inte. Kusinerna Salma och Leon fick även de prova och de sprang riktigt bra.

Vi åkte sedan tillbaka och efter fika blev det prisutdelning Deya blev bästa licenshund och tvåa klubbmästare. Ett stort grattis till Helen med "Bella" Bierioza´s Bellatrix som blev bästa junior och klubbmästare. Efter Deya kom två juniorer och först på femte plats kom nästa licenshund. Tre riktigt duktiga juniorer blir riktigt farliga till nästa säsong. Gina sprang ett toppenlopp i andra loppet och fick tillsammans med en annan hund bästa poängen bland licenshundarna. Även en av juniorerna hade samma poäng och det var tredje bästa poängen totalt i andra loppet, men på grund av sitt dåliga första lopp så slutade hon femma bland licenshundarna och nia totalt. Doris blev åtta bland licenshundarna och tolva totalt.

Vi hade alla en rolig och trevlig dag tillsammans. Lite bilder tagna av Cecilia Knutsäter, Anne-Lee Franklin och Lina Robertsson.

Deya bästa licenshund

Deya och Anubis startar

Deya

Doris och syrran vanessa startar

Doris

Doris

Gina och syrran Rifa

Gina

Doris

Samling före start

 

Ett stort grattis till Tosca som idag fyller fyra år.

den sista tiden då det blivit lite dåligt med uppdateringar.

Briseis har börjat sin social och ringtränings kurs och hon tycker att det är mycket roligt att få göra saker utan att de andra hundarna är med. Iza skulle även hon ha börjat men Christian fick förhinder så det får bli nästa gång för henne.

Annars har vi mest varit ute med hundarna på lite olika platser, dels för att vänja Ginger och Grace vid olika miljöer men också för att få lite miljöombyte för alla hundarna.

En dag när vi släppte ut hundarna på fältet bakom huset, stora hundrastgården, så var de alldeles tokiga. De for runt som galningar och spårade in i skogen bakom stenrösen och ut igen på hela fältet, måste ha varit ett rådjur därute precis innan vi kom ut. Till och med de stora borzoierna blev eld och lågor, de brukar inte spåra utan jaga på syn, men pinnarna och Iza fick igång även dem. Ginger och Grace var inte sena att haka på. Tosca visste inte alls vad det handlade om men hon tyckte att det var väldigt roligt att springa efter. Så till slut hade vi hundar som for runt överallt och vi tyckte att det var bättre att koppla dem en stund så att de fick lugna ner sig, vilket de gjorde. Sedan släppte vi dem lösa igen och då lekte de istället tillsammans.

På en av våra skogspromenader fick vi syn på en älgfamilj, vi lyckades hålla hundarna så att de inte såg dem men de kände definitivt lukten av dem och blev väldigt uppspelta. De började genast spåra väldigt intensivt en stund så vi beslöt oss för att gå i en annan riktning istället och hade en härlig promenad.

Vi har även varit på ett lure coursing prov den 16 september i Bröndome. Det var Deya och Gina som sprang. Gina hade precis slutat löpa och då vet vi att hon har noll fokus, dessutom var hon väldigt slö, Deya hade ätit lite dåligt de sista dagarna och var inte heller i toppform. Vi hoppades trots allt att de skulle kunna plocka lite poäng även om de inte skulle placera sig i topp. Det var en lerig och blöt bana och i andra loppet började det regna ordentligt. Efter andra loppet åkte vi hem och bad ett par vänner att ta med hundarnas licensböcker. Vi fick sedan på kvällen veta att Deya slutade som sexa och fick trots allt en del poäng dels till Em listan och till årets tio i topp lista. Gina däremot sprang två usla lopp och slutade på en trettonde plats. Hoppas att de båda nu springer bättre på Km och det sista lc provet.

I Bröndome träffade vi Mona och Örjan som hade med sig lilla Faustina "Winnie" det var så kul att se henne och även Demeter "Pixie" och deras tredje pinne Tanja. Winnie hade vuxit lite men hon är fortfarande väldigt liten och söt, lika sprallig och framåt som när hon flyttade.

Doris, Deya, Gina, Tosca, Atti och Amie

Grace och Ginger i full fart

Söt bild på Doris och hennes två flickor när de leker tillsammans.

hade vi i söndags den 9 september. Vi hade sån tur med vädret, det var en underbar dag. Vi började med att träna hundarna, några sprang med kappa och munkorg och några utan. Sedan tog vi lunch och fika ute på verandan därefter blev det lite mer träning för att sedan avsluta med fika och trevlig pratstund. Det var så kul att träffa alla igen och vi hade en riktigt rolig och trevlig dag tillsammans. Bla var Lotta och Moa här med Dvalin "Harley" och Lillian och Bertil med Dante, passade på att ta lite bilder på dem. Lite bilder från dagen.

Samling på fältet från vänster Lilian, Moa, Lotta, Jenny, Susanne, Camilla Christian och Elin.

Christian, Bertil och Lillian med Dante

Moa med Brizby, Briseis och Atti, Lotta med Dvalin "Harley"

Elin och Camilla med sina två pinnar Wilma och Bella

Briseis med sina två halvsyskon Dvalin "Harley" och Dante

Lotta med Harley

Lillian med Dante och Atti

Idag fyller Brizby sex år ett stort grattis till henne och hennes syskon Bizkit, Biquet, "Ziri", Bellami "Stella", Bizette "Aska", Bizze "Puma", Bizzy "Timon".

Idag fyller Doris fem år ett stort grattis till henne och hennes syskon Dylan och Vanessa.

ska vi gå på med Briseis och Iza som båda behöver träna inför utställning till hösten och våren. Igår var det första träffen men bara med information om höstens upplägg, nästa vecka börjar träningen. Ginger och Grace fick följa med igår och socialtränas lite med alla som var där och också gå runt i stan i Tranås och de var riktigt duktiga, vi hade två mycket trötta tjejer när vi kom hem. Det blir till att skaffa hundvakt vid dessa tillfällen till dem som inte ska med på träningen.

på Tosca, Grace, Ginger och Tigge.

Sussar  så gott tillsammans

Ginger vill också sova i korgen, trots att det är lite trångt

Även Grace tycker att det är mysigt att dela korg med Tosca

Lite mer plats i stora korgen med Tigge

Syskonen delar på den lilla korgen, de är så gulliga tillsammans

Grattis!

2012-08-28 19:32
till Heziblos Lord Flark, pappa till F-kullen, som blev Svensk mästare i viltspår i Ramvik den 18 augusti på SSPK SM i viltspår. Grattis även till fodervärd Mia Helgesson och till ägare Annette Persson Exigor´s kennel.

Vi tog med oss de tre stora borzoierna, Ginger och Grace och pinnarna och badade igår. För att komma ner till sjön måste man gå en bit över ett fält och just nu så är det en temporär hage där med en massa kor, kalvar och en stor tjur. De är otroligt nyfikna av sig när man kommer. Vi hade lite tur på vägen till sjön då de var längre ner och de såg inte att vi gick in med hundarna. På vägen tillbaka hörde de oss och stod precis vi stigen så det var omöjligt att gå över fältet med hundarna, de var alldeles för närgångna.
Vi fick ta ner dem i omgångar och vi fick binda de tre stora vid ett träd, sedan fick Christian mota bort korna så  jag kunde gå ner med pinnarna och Ginger och Grace till bilen. Vi hade lite tur då korna sprang iväg ganska långt så Christian hann ta ned Deya innan de kom tillbaka. Sedan gick vi tillbaka och om igen fick vi mota bort korna för att få ner Doris och Gina.

Hundarna tyckte det var jättekul att bada. Grace och Ginger fick först vara lösa men de blev så vilda och sprang både i vattnet och in i skogen och tillbaka så det var bättre att ha dem i koppel och leda ut dem i vattnet. Det är väldigt långgrunt där och det går att gå riktigt långt ut i vattnet, perfekt för hundarna att bada i. Amie och Briseis går riktigt långt ut medan Atti och Brizby bara går ut en bit, Deya, Gina och Doris älskar att bada. Lite bilder på hundarna.

Deya

Ginger och Grace

Amie på väg ut i vattnet

Deya

Amie och Briseis

Brizby

Atti

Amie

Briseis

Alla korna i hagen

Den stora tjuren till höger

 
Besök

2012-08-22 14:21
hade vi i lördags av Therese som har Erebos "Bozze", hon hade även med sig sin andra hund Zingo. 
Grace, Ginger och Bozze hade jättekul tillsammans och de kände definitivt igen varandra. Vi hade lite utställningträning med Bozze och Therese fick även träna med Doris. De ska gå på en utställningskurs i höst och sedan börja ställa ut honom, det var jättekul att träffa dem. 
Samma dag var även Jenny och hennes väninna Camilla här med sina hundar, vi skulle haft lure racing träning men det var för blött i marken efter allt regnande. Hundarna fick istället leka både på tomten och i stora hundrastgården, stora fältet bakom tomten. Vi hade en trevlig dag och kväll tillsammans med Therese, Jenny och Camilla.

 

Syskonen Erebos "Bosse" och Grace

Vi har varit med Ginger och Grace och pinnarna i stadsparken i Jönköping. De fick bla titta på alla djuren, valparna tyckte bäst om getterna och änderna och pinnarna tyckte att rådjuren var mer spännande.
Ska komma ihåg att ta med kameran nästa gång vi går dit. Det är ett perfekt ställe att socialträna dem i, det är alltid många människor där, många lekande barn och hundar och dessutom alla djuren. De var riktigt duktiga och tyckte det var roligt.

Träning

2012-08-15 14:29
Vi tränade lure coursing i torsdags den 9 aug med dvärgpinschrarna och några andra hundar tillsammans med några vänner bla Jenny, Camilla, Elin och Therese. Vi tränade pinnarna med kappor och munkorgar, det är inte så populärt att ha munkorgarna på men de glömmer bort dem när de väl börjar springa. Borzoierna fick också springa och Ginger och Grace fick vara med ute på fältet. Det var en riktigt trevlig kväll och Jenny och Camilla och Elin stannade kvar på fika efteråt. Lite bilder som Camilla har tagit.

 

Jenny med två av våra hundar

Therese med sin whippet

Ginger och Grace

Doris

Elin med Ginger och Grace

Nya bilder

2012-08-15 14:24
från valpköpare på Belonna "Siri", Berenike "Nikita", Ceres "Pandora", Cleopatra "Samba", Caesar "Zumba", Cicero "Nemo", Djoser "Ollie", Euhemeros "Platon" finns i valpköpares bildgalleri.

fick vi i söndags då Lina ringde och berättade att Artemis "Engla" hade fått somna in. Hennes njurar hade slutat att fungera troligtvis orsakat av en boreliainfektion som hon inte hade visat symtom på.
Hon visade först tecken på sjukdom då njurarna var så skadade att det inte gick att rädda livet på henne.
Provsvaren visade senare att det var borelia som slog ut njurarna.
Lina vi tänker på dig i din svåra stund, vi vet hur mycket Engla betydde för dig.


Nya bilder

2012-08-10 15:05

Har fått bilder av Therese på Erebos "Bozze" finns att se i valpköpares bildgalleri.

Förra måndagen den 30 juli var det dags för årets tredje lure coursing prov. Vi åkte upp till Stockholm på söndagen och stannade över natten hos goda vänner. Christian åkte iväg tidigt på morgonen med Deya och Gina till lure coursing provet i Tammsvik. Efter första loppet låg Gina på en delad tredjeplats och Deya på en delad fjärdeplats. Det är alltid nervöst inför andra loppet,  jag kunde inte vara på plats då jag var på Arlanda för att skicka iväg Eros till USA. Christian höll mig uppdaterad och sa att de hade sprungit ett bra andralopp, framför allt Deya, men det hade de andra tikarna också gjort. Jag kom dit lite före prisudelningen, vi hoppades att de båda skulle komma på pallplats, Vilket de gjorde, Gina blev fyra och Deya blev etta.
Deyas bror "Totty" Russkiy Azart Optimist Premier Maximum kom trea bland hanarna, grattis Lars-Göran till hans fina placering.

Foto Kelly Edland

I måndags den 30 juli åkte vi till Arlanda för att skicka i väg Eros till USA, San Francisco. Där mötte vi Debbie som är en agent som har ordnat med allt inför hans resa. Han skulle mellanlanda i Frankfurt och stanna där över natten. Det var en kennel som hämtade upp honom på flygplatsen, de tog hand om honom under natten för att följande dag köra ut honom till flygplatsen för vidare transport till USA. Vi fick en internet adress så att vi kunde följa Eros resväg. Det kändes väldigt jobbigt att lämna honom i en bur alldeles ensam, men han kom fram ordentligt. Pamela är överlycklig över honom, han har fått ett underbart hem. Pam tycker så mycket om hans namn att han har fått behålla det. Vi önskar dig lycka till med Eros.


Lite bilder

2012-08-04 21:40
När vi hade lure racet passade jag på att fota  halvsyskonen Dionysos "Dino" och Faustina "Winnie" tillsammans och en bild på Dino ensam. Jag tog även en bild på Brizbys syster Biquet-Bisous "Ziri".

 

Dionysos "Dino" och Faustina "Winnie"

 

Dionysos "Dino"

Biquet-Bisous "Ziri"

gick av stapeln den 26-27 juli. Vi hade sån tur med vädret, det var två fantastiska dagar. Vi samlades alla på torsdagen vid 10 tiden. Husvagnar och tält ställdes upp på tävlingsfältet och när alla kommit träffades vi på tomten och hundarna fick bekanta sig med varandra.  Lite senare började vi träna de hundar som inte hade sprungit förut. Det var också några som provat på det förut som ville springa.
Det är så roligt att se alla glada och entusiastiska hundar när de springer i väg med en enorm fart och även så kul att se ägarna som också blir så glada över att deras hundar är är så duktiga. Vi gjorde sedan en paus för lunch och sedan tränade vi igen. På kvällen samlades vi alla på tomten och vi grillade vi hade alla en jättetrevlig och rolig dag och kväll.

På fredagen samlades vi vid 9, vi hade bjudit in en domare Bertil "Berra" Johansson och för första gången skulle hundarna få tävla och bedömas efter de fem olika momenten som det är på riktig lure coursing, rörlighet, fart, uthållighet, entusiasm och följsamhet. De fick springa i röda och blå kappor och de bedömdes i ett lopp. Vi parade ihop hundarna två och två med någon som de var kompis med, några sprang ensamlopp. Målet är att till nästa år ha två lopp och då måste alla hundarna ha munkorg på sig, då loppen kommer att lottas.
Först ut var de tre valparna och sedan sprang dvärgpinschrarna och sist pinschrarna. Det var även två schnauzrar som fick prova på det. Alla var jätteduktiga och det var otroligt jämt resultat, några hade samma poäng så vi fick särskilja dem. Sedan bjöd vi på kaffe och kaka till prisutdelningen.

Ett stort tack till vår domare Berra och hans fru Karin som hjälpte till under de här dagarna, även till Jenny Kjellman och Lina Robertsson för all hjälp. Även till våra sponsorer Agria, Annette Persson med Aloe vera produkter och diplom, Camilla Albrechtsen med långlinor och koppel och även till Adelövs krydderi med en stor fin korg med en massa saker i som gick till den som hade bäst poäng, best in field.

Ett stort grattis till våra Lure racing vinnare 2012. Bästa dvärgpincher tik blev Dream pearl´s Smell The Magic, 37 p blev också best in field, bästa dvärgpinscherhane Dream Pearl´s Diesel And Power, 36p, bästa dvärgpinscher veteran Exigor´s Jewel In Red, 21p. Bästa Pinscher tik Appealing Grace Ambra Ad Astra, 36p och bästa pinscher hane Beebronx Black Angel, 35p.

Våra hundar placerade sig som 3:a Amie 35p, 6:a Brizby 33p, 7:a Briseis 31p, 8:a Atti 30p. Nästa år blir de veteranklass för Amie och Atti då de då är åtta år. Tinniwinnies Dionysos Black Lord "Dino" som var den enda av våra uppfödda hundar som kunde komma, han blev 3:a med 33p. Brizbys syster Biquet-Bisous "Ziri" blev 4:a med 34p.

Hoppas vi alla ses nästa år igen och även att fler upptäcker den här roliga aktiviteten och att vi blir ännu fler nästa år. Reportage och fullständig resultatlista kommer på SSPKs hemsida.
Lite bilder som är tagna av oss, Susanne Landhage och Annette Persson.

Samling första dagen för träning

Några pinnar provspringer

Pinnar på rad

Grillning på kvällen

Domaren Berra och Karin

Grillning på kvällen

Samling inför andra dagen då vi tävlade

Samling inför prisutdelningen med kaffe och kaka

I söndags kom Mona och Örjan för att hämta Faustina. Hon bor nu i Göteborg tillsammans med sin halvsyster Demeter "Pixie" och pinnekompis Tanja och kallas nu för Winnie. Det kändes jobbigt att skiljas från henne men hon har fått ett underbart hem, vi kommer att få träffa henne flera gånger då Mona är fodervärd till henne. Vi önskar er lycka till med lilla Winnie.

Echidna "Ginger" och Faustina har dragkamp

Alice vill också vara med

Mysigt att gosa och sova hos Ereshkigal "Grace"

Ginger är en väldigt bra kompis

Lilla Faustina

Ser något spännande

Faustina och Ginger

Faustina, Grace och Eros


Besök

2012-08-01 19:49
har vi haft av våra vänner Ann-Christine och Bengt, Ancema´s kennel, och deras två små mopsvalpar. Det är alltid lika trevligt att träffas och hundarna är så glada när de kommer. Det var roligt för både de vuxna hundarna och valparna att träffa de små söta mopsvalparna. Det blev en liten gullig valpträff. Då dvärgpinschrarna ofta kallas för pinnar så tyckte ann-Christine att lilla Faustina bara var en liten kvist då hon är så otroligt liten, beskrivningen passar verkligen på henne. Lite bilder på de söta valparna tillsammans.

Faustina undrar om det går att dela vattenskål

En till som vill dricka lite vatten

Det är roligt att bada lite också

Roliga valpar att busa med

Eros vill också vara med

Eros tycker att valparna är roliga men de ser inte ut som en pinnevalp

Brizby vill också vara med och leka

i måndags kom Jonas och hjälpte oss med att betesputsa två av våra fält, de som vi brukar kalla lilla och stora hundrastgården. Så nu är gräset kort inför lure racet på torsdag och fredag. Vi kommer att vara i den stora hundrastgården bakom huset.
Bild på hur det såg ut förut, gräset var inte så högt men på tok för högt för att kunna springa lure coursing och en bild på hur det ser ut efter betesputsningen, det blev betydligt mycket bättre. Även staketen runt hundrastgården är genomgångna. Vi har även kollat sorkhål och gropar och fyllt igen de så nu är allt klart.

 

Igår kom Jonas och Mathilda för att hämta Faunus. Det var fint väder och vi satt ute och fikade och hundarna fick leka. Lilla Faunus tyckte att det var riktigt mysigt att sitta i sin nya husses knä och somnade där.
Han kallas för Milo och bor nu på en gård nära oss med kor och får, han kommer få följa med Jonas när han är ute och kör med traktorn.  Det är så roligt att vi kan träffa honom ofta för vi saknar honom jättemycket men han har fått en helt underbar familj. Brizby fick som vanligt följa med och pussa sin lilla valp adjö.
Vi önskar er lycka till med lilla Milo.

Valprummen är sedan två veckor undanröjda. Vi har fått vår matsal tillbaka och rummet bredvid som Brizby var i med valparna har blivit ett mys och lekrum som är väldigt uppskattat av hundarna.

Briseis

Faunus "Milo"